Overslaan en naar de inhoud gaan

Leer je goede voornemens voor 2021 vol te houden 👈

13/01/2021

Het jaar goed inzetten, dat gebeurt elke keer opnieuw met goede voornemens. Echter, is het niet haalbaar die allemaal te blijven volhouden. We sommen daarom de populairste voornemens op en enkele handvaten om deze vol te houden.

 

Als je vasthoudt aan je goede voornemens, dan ga je zorgelozer en gelukkig door het leven.

Zo leer jij je goede voornemens vol te houden:

 

👉 Selecteer geen 20 uitdagingen, maar kies er 3 of 5 waaraan jij wil werken.

👉 Focus niet op het resultaat maar op de gewoonte die je moet veranderen om dat doel te bereiken. Wil je bijvoorbeeld gezonder eten? Begin dan niet aan een crashdieet, maar eet al minstens 3 keer in de week geen koolhydraten of suikers die dag.

👉 Begin klein, eindig groot. Begin niet meteen met een marathon, maar wel met kleine toertjes.

👉 Spreek je intenties uit, zo voel je je eraan verbonden en zal je langer volhouden.

Bijvoorbeeld: "Deze namiddag ga ik 5 km lopen".

👉 Bespreek je voornemens, vooruitgang en resultaten met je vrienden of familie. Zij zullen je alvast steunen.

👉 Houd een dagboek bij en monitor je vooruitgang.

 

Hier komen de 5 meest gekende voornemens mét tips hoe jij kan volhouden voor 2021.  

 

▶ Gezonder, bewuster en duurzamer leven = een echte klassieker onder de jaarlijkse goede voornemens

🔹 Minder alcohol drinken? Doe mee aan DryJanuari en/of Tournée Minérale in februari. 

🔹 Stoppen met roken. Heb je goesting in een sigaret? Eet een paar noten of iets anders in de plaats.

🔹 Blijf voldoende water drinken (meer dan zoete dranken) en slaap voldoende.

🔹 Probeer minder koolhydraten te eten zoals pasta, aardappelen, brood, rijst,... en vervang ze door bloemkool, pastinaakpuree, broccoli, pompoen, of spaghetti courgetti… Daarin zitten namelijk ook koolhydraten! Zo heb je tweemaal groenten op je bord en eet je niet elke dag de gekende ‘dikmakers’.

🔹 Probeer de 80/20-regel vol te houden. Dat is 8 op 10 keren gezond eten en 2 keren zondigen. Zo mag je nog steeds pizza, frietjes of lasagne eten. En uiteraard mag je die twee keren ook zorgeloos komen genieten bij Colmar zodra de deuren weer openen.

🔹 Eet vaker onbewerkt voedsel zoals appel en een handjevol noten als vieruurtje in plaats van gesuikerde koekjes.

🔹 Verminder je schermtijd, bij de meeste gsm’s kan je de tijd meten en apps automatisch laten afsluiten als je die tijd overschrijdt.

🔹 Eet minstens 1 dag per week geen vlees en vervang dat door vis of een vegetarisch alternatief.

 

 

▶ Iets nieuws leren

🔹 Zoek uit wat je leuk vindt. Is sporten bijvoorbeeld niet voor jou weggelegd? Neem dan vaker de fiets in plaats van de auto of ga te voet. 

🔹 Online kan je voor een mooi prijsje cursussen volgen, ook in de lockdown kan dit van pas komen. Zo hoef je je niet te vervelen én leer je bij.

 

 

▶ Beter je portemonnee beheren

🔹 Maak een excel met spaardoelen.

🔹 Las een financiële detoxmaand in, misschien zelfs meermaals per jaar.

🔹 Leeg op het einde van de week je portemonnee en verzamel de muntstukken in een grote pot. Open die pot pas op het einde van het jaar.

🔹 Win geld door bijvoorbeeld energieleveranciers te vergelijken en over te stappen, zo ook bij je verzekerings- of telecomcontracten. Zo heb je meer geld over om te komen genieten van een gezellig dinertje met je familie bij Colmar.

 

 

▶ Meer tijd aan jezelf besteden en voor je eigen gemoedsrust zorgen

🔹 Lees per dag 20 à 30 pagina’s van een boek. Zo heb je geen excuses meer te zeggen dat je ‘geen tijd’ hebt om een boek te lezen.

🔹 Zoek een nieuwe routine, bijvoorbeeld elke ochtend 5 minuten stretchen in plaats van direct je gsm checken op banaal nieuws.

🔹 Stop met één iets in je leven: een slechte gewoonte of een saaie hobby

🔹 Vergeef iemand.

🔹 Schrijf je uit van nieuwsbrieven die je toch niet leest en die alleen maar spam zijn, behalve die van Colmar, want daar geniet je van lekkere voordelen. 😉

🔹 Gooi je routine overboord: ga eens naar een andere bakker of slager in de buurt. Wie weet ontdek je nieuwe lekkernijen of producten.

🔹 Schrijf je in voor vrijwilligerswerk of help een persoon in nood, iemand die het wat moeilijker heeft om zelfstandig door het leven te gaan.

🔹 Lig je in bed te piekeren 's avonds? Som 3 zaken op waarvoor je dankbaar bent die dag. Je zal snel rustiger worden en in slaap vallen. 

 

 

▶ Geniet

🔹 Met je partner, gezin, familie vrienden en collega’s. Geniet van de momenten die jullie samen beleven. En zodra het opnieuw mag, geniet bij Colmar van een gezellig uitje.

🔹 Plan een mooie reis om te doen na Corona.

🔹 Kijk eens een paar dagen niet naar het nieuws, je zal merken dat je je minder zorgen maakt.

🔹 Verwen jezelf eens extra zodra het terug mag. Ga naar de kapper, boek een massage, draag zorg voor je huid, … allemaal activiteiten waarbij zowel jij als de ander ervan profiteert (als het opnieuw mag), zeker in deze moeilijke tijden.

 

Voel je je geïnspireerd of heb jij nog tips voor ons? Deel ze in een reactie op onze facebookpost of stuur ze via een bericht op messenger!

 

Cheers op een gezond en veilig 2021.

 

Hope